Monday, November 17, 2008

Kickstart GuaTakTipu..

Assalamualaikum semua..Sebagai kickstart blog GuaTakTipu ni aku nk story sikit info2 kesihatan yang aku dapat hasil jumpa dengan doktor klinik MMU jumaat lepas.Aku sebenarnya bukan la orang yang suka sangat makan ubat doktor ni..tapi hari tu alang-alang klinik itu satu jalan nak balik hostel aku pun singgah la kejap..

haha..ubat atas tu doktor bagi for relief of joint and muscular pains since aku slalu gak wat aktiviti2 lasak dan bersukan..Aku bukan nak cerita pasal ubat tapi sebenarnya info pasal minum ais dan mandi malam..

Ok Jer Nak Minum Ais
Dulu2 kalau kita demam or batuk mesti parents bagi tahu jangan minum ais.Kata orang ais akan lambatkan batuk nak sembuh.Cuba bayangkan hidup tanpa milo ais, teh ais, sirap ais..pergh,mesti seksa kan!lebih2 lagi sekarang duduk kat cyberjaya yang p
anas macam kat gurun dah ni..haha.

Tu yang aku pelik bila doktor beritahu ais tu takde effect untuk badan kita.Sebab tubuh kita mempunyai mekanisme tersendiri untuk mengekalkan temperature optimum body bagi tindakbalas antibody secara effective.Aku happy jerla dengar info tu..pasni kalu ada orang sound kita nak makan ice cream time2 batuk boleh la counter balik..haha


Jom perkena Cornetto Ice Cream


Mandi Malam Lepas Bersukan
Maybe ramai yang anggap mandi malam tidak baik untuk kesihatan.Selalunya yang kerap mandi malam ini adalah pekerja yang balik lewat atau student yang main futsal malam2 termasuk aku gak.huhu..Ada pendapat mengatakan selalu mandi malam akan menyebabkan penyakit peparu berair.Tak dinafikan aku pun ada terjumpa artikel2 yang menyokong statement ini kat internet.

Tetapi menurut doktor MMU tu pulak, mandi malam atau siang ke..sama saja!Dua2 pun untuk kebersihan diri..tapi yang tidak digalakkan adalah tidur mengadap kipas secara direct.So pasni kepada member2 kat luar tu nak tdo jauh la sikit dari kipas,pakai baju dan kalu ada blanket lagi bagus..

p/s : kalu doktor tu tipu makna nya artikel ni secara automatiknya tak bole pakai ok!
Namun aku akan cuba dapatkan pengesahan dari doktor lain.

6 comments:

Jo Luana said...

ntah2 dr tu kncing ko...hahah hehe

Anonymous said...

Salam!
Ape khabar bro?!
wah...lme tak dgr cite beb.
Harap dpt update berite ko dr blog ni...haha!
Btw, pasal ais ngn mandi mlm tu first time gak dgr camtu...
yg pastinye time aku batuk, pastu minum ais pulak jgn harap la nk baik...makin menghampiri maut pula rasenye :)
haish...konpius2..

buzzy said...

dh ade blog??sudah maju...hehehe

khairul anwar said...

Salam..Aku sihat2 sokmo!ok..dont wori,nti aku selitkan cerita psl aku dlm blog ni.tp xle byk la..tkt org boring lak..lg 1 ko kena pastikan kebersihan ais or kedai yang ko pegi tu..kalu kotor n byk bakteria mmg boleh tambah teruk sakit tu..thanks 4 da comment.

-FlipOff- said...

sejak bile ko jadik doktor?
sejak bile ko kasik ceramah kesihatan ni?

@yU said...

mungkin betul ais takde kaitan untuk batuk.. tapi bila org asma yang batuk amik ais, rasanye semput boleh jadi lagi teruk. ni based on experience.

bab mandi malam tu, i heard about it too (the so-called myth). tapi apa doc kata, ada kebenarannya.

cuma nasihat2 doktor tu tak sesuai untuk asthmatic. rasanyelah.

just a thought, tho.. :)

anyway anwar, welcome to the world of blogging. ^_^